یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت:

هيچ وقت هيچ شبکه اي ميزان شکايت هايش به صفر نمي رسد

اينترنت - شبکه جهاني - زيرساخت ارتباطي

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰


مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايران مي گويد: زنجيره اپراتوري، فراهم بودن زيرساخت ها و ارايه دهنده سرويس اثرگذارترين عوامل بر کيفيت اينترنت و خوب يا بد بودن آن است.و دراين چرخه هيچ وقت شکايت ها به صفر نمي رسد.

«محمدجواد آذري جهرمي» ادامه داد: کيفيت اينترنت زنجيره اي دارد که بخشي به اپراتور، بخشي به زيرساخت ها و بخشي هم مربوط به سرويس دهنده اي است که کاربرمي خواهد سرويس مورد نيازخود را از آن دريافت کند.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توضيح اين زنجيره گفت: هنگامي که يک کاربر مي خواهد به عنوان مثال سايت صدا و سيما يا سايت خبرگزاري ايرنا را ببيند، کيفيت اينترنت اين کاربر به يک مسيري ارتباط دارد نخست اين که از چه اپراتوري استفاده مي کند، ديگر اين که زيرساخت که وظيفه ارتباطات کشوري را برعهده دارد کيفيت خدمات را در آن ناحيه چگونه کرده است و سوم اين که آيا خود سرويس دهنده (دراينجا صدا و سيما يا خبرگزاري ايرنا) همچنان وجود دارند که سرويس ارايه کنند يا نه و اين زنجيره است که بر کيفيت اينترنت اثرگذار است.
آذري جهرمي از تلاش دائمي براي پايش شاخص هاي کيفي خبر داد و با اضافه کردن اينکه هيچ وقت هيچ شبکه اي ميزان شکايت هايش به صفر نمي رسد افزود: ما به طور دائم درحال پايش پارامترهاي کيفي هستيم و به عنوان زيرساخت از يک سال پيش شاخص هاي پايش را برخط کرده و دراختيار همگان قرار داده ايم و اکنون کاربران مي توانند به آن مراجعه کنند.
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايران خاطرنشان کرد: اکنون کاربران مي توانند با مراجعه به پرتال اطلاع رساني اين شرکت ببينند که به طور مثال اگر يک کاربر اينترنت اهواز به اينترنت تهران متصل شده ميزان اين اتصال چند ثانيه بوده است.
به گفته آذري جهرمي، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان مرجع ناظر بر سرويس هاي ارتباطي اکنون درحال تلاش است تا با راه اندازي سامانه اي که در نهايت در اختيار عموم مردم قرار خواهد گرفت کيفيت سرويس هاي مختلف در درون يک شهر را به همراه قيمت تعيين کند.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: سامانه مذکور به کاربران اين امکان را خواهد داد تا با مراجعه به آن انواع سرويس هايي که در يک شهر ارايه مي شوند را بشناسد، از رده بندي کيفيت آنها آگاه شده و با بررسي قيمت ها بهترين سرويس دهنده را انتخاب و از خدمات آن استفاده کند.
آذري جهرمي، عرصه رقابت و شفاف سازي را بهترين ابزار براي کنترل کيفيت دانست و گفت:زماني که يک شرکت روز به روز از ميزان کيفيت خدماتي که ارايه مي دهد بکاهد، مردم از طريق سامانه هاي کنترلي مي توانند ببينند و اين حق را دارند که اپراتورهاي خودرا تعويض کنند.
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايران به فراهم شدن امکان جابجايي اپراتورتلفن همراه بدون نياز به تغيير شماره تلفن همراه که در دولت يازدهم برقرارشد اشاره کرد و افزود: اين امکان براي تلفن ثابت نيز فراهم شده است.
آذري جهرمي خاطرنشان کرد: اکنون امکانات لازم براي رقابت در اين عرصه فراهم شده اما چيزي که لازم است به اطلاع مردم رسانده شود اين است که آمار شفاف سازي ها بايد اعلام شود که مسئول آن سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است که پروژه اي در اين بخش دارد.

*مرکز تبادل ترافيک زيرساخت شبکه ملي اطلاعات
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اينکه مرکز تبادل ترافيک چه اثري بر بهبود وضعيت اينترنت دارد، گفت: مرکزتبادل ترافيک( NIX ان.آي.ايکس) مربوط به شبکه ملي اطلاعات و زيرساخت اين شبکه است.
آذري جهرمي تاکيد کرد: مرکزهاي تبادل ترافيک باعث بهبود کيفيت سرويس هاي ويديويي، سرويس هاي پرداخت الکترونيک، بانکداري و سرويس هاي مختلف در داخل کشورو در شبکه ملي اطلاعات خواهند شد.
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ادامه داد:مرکزهاي تبادل ترافيک با توجه به اينکه مسير يابي اينترنت را به صورت محلي انجام مي دهد از عوامل موثر در افزايش کيفيت است اما لازمه اين موضوع هم آن است که سرويس دهنده هاي محتوا و سرويس دهنده هاي خدمات دسترسي يعني اپراتورهاي ثابت و سيار براي استقرار تجهيزات خود در اين مرکز ها اقدام کنند.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به راه اندازي ششمين مرکز تبادل ترافيک در استان خوزستان در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: اکنون آن سرويس دهنده ها براي انتقال تجهيزات خود مي توانند اقدام کرده و محتواي مورد درخواست کاربران بنابر مدل هاي اقتصادي به اينجا منتقل شده و اجازه نمي دهد ترافيک يک کاربر مستقر در استان خوزستان به تهران يا شيراز برود، اين ترافيک بين سروري که در استان وجود دارد و کاربر تبادل مي شود، بنابراين کيفيت آن به شدت افزايش خواهد يافت.
آذري جهرمي تاکيد کرد: بنابراين تاثير ان.آي.ايکس براي محتواي داخلي است.
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت گفت: نکته دوم اين است که برخي توليد کنندگان در درون استان وجود دارند که مي خواهند توليد محتوا انجام دهند که سابق بر اين به دليل نبود مرکز ان.آي.ايکس مجبور بودند هزينه اتصال را به شبکه سراسري پرداخت کنند که سنگين بود. وقتي ان.آي.ايکس راه مي افتد هزينه توليدکننده محتوا براي اتصال به شبکه به صفر خواهد رسيد.
آذري جهرمي افزود:علاوه براين يارانه اي داده مي شود تا توليد کننده محتوا با هزينه کمتري محتواي خود را توليد کند، بنابراين اين به گسترش محتوا در درون استان ها کمک خواهد کرد.
به گزارش ايرنا، پيشترمدير عامل يک شرکت ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت گفت: به خاطر سياست‌هاي توسعه‌اي وزارت ارتباطات دولت يازدهم براي رفع محدوديت‌هايي قديمي و هم‌چنين رشد تقاضا در بازار اينترنت ، پهناي باند اختصاص يافته به هر کاربر در 4 سال گذشته نزديک به 5 برابر شده است.

منبع: ايرنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو